17 Nisan 2010

KÖY ENSTİTÜLERİ : "BİR EĞİTİM DEVRİMİ"

Cumhuriyetimizin eğitim ve çağdaşlaşma alanında attığı en önemli adım ve atılımlardan biri olan Köy Enstitüleri’nin kuruluşunun 70. yıldönümünü bugün buruk bir biçimde kutluyoruz.

Köy Öğretmen Okullarının 17 Nisan 1940 yılında çıkan yasa ile Köy Enstitülerine dönüşmesi ile başlayan süreç, 1946 yılında Truman Doktrini çerçevesinde sona doğru yaklaşmış ve 1954 yılında ise Köy Enstitüleri, Öğretmen Okullarına dönüştürülerek tarihe karışmıştır. 

Günün koşulları içinde bir çağdaşlaşma projesi olan Köy Enstitüleri, ne yazıktır ki, bugünlere taşınamamıştır. 

Aradan geçen 70 yılda, bu topraklarda hâlâ okuma yazma bilmeyen insanlarımız bulunmaktadır. Hâlâ okullaşma oranı açısından Avrupa Birliği üyesi ülkeler arasında sonuncu, okuma yazma bilmeyenlerin oranı bakımından ise ilk sıradayız. Ve hâlâ sekiz yıllık zorunlu ilköğretimden yararlanamayan çocuklarımız vardır; kızlarımız eğitim olanaklarından daha az yararlanmaktadır.

Tüm bu nedenlerle, bizlere bugün için düşen ödev, Cumhuriyetin en önemli aydınlanma meşalelerinden biri olan Köy Enstitülerinin anlayış ve ruhunu ve de coşkusunu, Kemal Atatürk’ün “devrimcilik” ilkesi gereği, çağın koşullarına uygun biçimde yorumlayarak bugünlere taşımak ve eğitim kurumlarımızda egemen kılmaktır. 

Saffet Arıkan’a, Hasan Âli Yücel’e, İsmail Hakkı Tonguç’a, Halil Fikret Kanad’a ve Köy Enstitülü Öğretmenlerimize selam olsun.

Kamuoyuna saygı ile…

Yönetim Kurulu adına
Başkan Yardımcısı
Avni BAYRAK

Yeni Giresun Gazetesi, 19.04.2010